مقالات و اخبار
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 37
دیروز : 5
افراد آنلاین : 1
همه : 765
چت باکس

Design Thinking چيست و به چه كاري مي‌آيد؟

تعاريف مختلفي از Design Thinking يا «تفكر طراحي» وجود دارد اما به زبان ساده، تفكر طراحي عبارت است از فرآيند ايجاد ايده‌هاي جديد و نوآورانه براي حل يك مسئلهٔ خاص. هرچند در اين مقاله تنها به جنبۀ سازماني آن خواهيم پرداخت، اما اين روش مختص يك صنعت، سازمان و يا كسب‌وكار خاص نبوده و در تمام جنبه‌هاي زندگي مي‌توان از آن بهره برد.

در تفكر طراحي، اصول طراحي به منظور حل يك مسئلهٔ پيچيده به كار گرفته مي‌شوند؛ اين روش در شناسايي فرصت‌ها، نوآوري و بهبود وضعيت كسب‌وكار به سازمان‌ها، شركت‌ها و استارتاپ‌ها كمك شاياني مي‌كند. استفاده از اين روش در يك سازمان مي‌تواند سبب هماهنگي بيشتر با تغييرات تدريجي نياز روز بازار و افزايش انعطاف‌پذيري و پاسخگويي شركت‌ها در مقابل مشتريان شده و در نهايت، شركت را به سطح موفقيت بالاتري مي‌رساند.

تفكر طراحي از چه اجزائي تشكيل شده است؟

تفكر طراحي شامل اجزا زيادي است كه بسته به كاربرد، ممكن است نام‌ها و عناوين مختلفي براي آن‌ها در نظر گرفته شود اما به طور كلي همۀ اين اجزا را مي‌توان تحت ۳ عنوان كلي تقسيم‌بندي نمود كه عبارتند از «بررسي و تعريف مسئله»، «ايده‌پردازي» و «مدل‌سازي و اجراي آزمايشي».

مرحلۀ بررسي و تعريف مسئله، پايه و اساس تفكر طراحي را تشكيل مي‌دهد. در اين مرحله، مطالعات قوم‌شناسي و مردم‌شناسي صورت گرفته و جامعۀ هدف، خصوصيات و نيازهاي آن‌ها به طور دقيق مورد شناسايي قرار مي‌گيرد. در پايان اين مرحله خواهيم دانست كه قرار است براي چه افرادي -و با چه خصوصياتي- طراحي انجام شود.

در مرحلۀ ايده‌پردازي، هدف اصلي ارائۀ تعداد زيادي ايدۀ جالب است كه بيانگر روش‌هاي احتمالي حل مسئله هستند. در اين مرحله مي‌توان از تكنيك‌هاي‌ رسم طرح (Sketching)، طوفان فكري (Brainstorming) و رسم نقشهٔ ذهني (Mind Mapping) استفاده نمود.

آخرين و مهم‌ترين مرحلۀ تفكرطراحي، مرحله مدل‌سازي و اجراي آزمايشي است؛ در اين مرحله، ايده‌هاي ارائه شده در مرحلۀ قبل به نحو ملموس و قابل اجرا درآمده و بارها‌و‌بارها مورد آزمايش و رفع اشكال قرار مي‌گيرند. تكنيك مدل‌سازي كمك مي‌كند تا ايدۀ اوليه به مرحلۀ پيشرفته‌تري وارد شده و عملي بودن يا نبودن آن مشخص شود. در مدل‌سازي بايد تمام شرايط اجراي ايده مطابق با شرايطي باشد كه نمونۀ ‌نهايي در آن اجرا خواهد شد. هدف اصلي اين مرحله اين است كه ايدۀ اوليه، پس از هر بار اجرا كامل‌تر شده و در نهايت به سطحي برسد كه بتوان آن را به عنوان راه‌حل مسئلۀ طرح شده در نظر گرفت. حال ممكن است اين سوال مطرح شود كه تفكر طراحي نسبت به ساير روش‌هاي مرسوم حل مسئله چه مزيتي دارد؟

در پاسخ به چنين سوالي بايستي گفت كه تفكر طراحي در سازمان‌ها، حول محور مشتري -و نه صرفاً سودآوري مالي- مي‌چرخد؛ به عبارت ديگر، نياز مشتري و تأمين آن، موضوع اصلي بررسي‌ها، ايده‌ها و راه‌حل‌ها است به طوري كه در روند تفكر طراحي، طي چند مرحله، بهترين ايده براي حل مسئله انتخاب مي‌شود. تفكر طراحي با ارائهٔ راه‌حل‌ها و روش‌هاي متنوع براي تأمين نيازهاي واقعي كاربران، به سازمان‌ها كمك مي‌كند تا مسئله‌ را از جنبه‌هاي مختلف مورد بررسي قرار داده، مشتري را به عنوان مهم‌ترين عنصر كسب‌وكار خود ببينند و در نهايت رابطۀ دو سويه و صحيحي با مشتري‌ها برقرار نمايند.

اجراي عملي روش تفكر طراحي در يك شركت، سازمان يا استارتاپ

اگر مي‌خواهيد پويايي، نوآوري و خلاقيت را در تيم خود نهادينه نموده و تيمي پيشرو و موفق باشيد -هرچند كار ساده‌اي نيست- در نهايت چاره‌اي جز تبديل شدن به يك تيم به اصطلاح «طراحي‌محور» نداريد. اما چطور بايد به يك شركت طراحي محور تبديل شد؟

شركت‌هاي طراحي‌محور، بر روي توسعۀ خلاقيت اعضاي تيم خود سرمايه‌گذاري مي‌كنند؛ در اين شركت‌ها قبل از اين‌كه محصولي توليد يا خدمتي ارائه شود، همۀ افرادي كه به نحو مستقيم يا غيرمستقيم با مشتري در ارتباط هستند -مانند مهندسان، طراحان، بازاريابان و غيره ‌- در قالب يك تيم تفكر طراحي، تلاش مي‌كنند تا مسائل را در تمام جنبه‌ها بررسي نموده، سپس با همكاري يكديگر بهترين راه‌حل را ارائه دهند.

براي دستيابي به اين تغيير در فرهنگ سازماني، نخستين مرحله، اتخاذ سياست‌هاي راهبردي مرتبط و ايجاد تعهد نسبت به آن -به ويژه در سطح مديران ارشد- است. بسيار مهم است كه مديران ارشد شركت به ارزش و اهميت طراحي واقف باشند. از سوي ديگر شكي نيست كه اين مديران ارشد براي پيشبرد عملي ديدگاه خود، نياز به طراحان توانا و با استعداد دارند. بنابراين استعداديابي طراحان يكي از اصلي‌ترين چالش‌هاي پيش‌روي آن‌ها خواهد بود.

در گام بعد نياز است كه به صورت طولاني مدت و در تمام بخش‌هاي سازمان، بر روي تقويت پايه‌ها و زيرساخت‌هاي طراحي و آموزش و پشتيباني آن سرمايه گذاري شود چراكه اگر تفكر طراحي به تمام اجزا سازمان نفوذ نكرده باشد، بعد از مدتي همه چيز به حالت اوليه باز خواهد گشت و تلاش‌هاي پيشين بي‌ثمر خواهد ماند! هر كسي ايده‌هاي خود را براي خود نگه خواهد داشت و همكاري و تبادل نظري صورت نخواهد گرفت.

براي اين‌كه بتوانيد تفكر طراحي را به نيروي محركۀ سازمان تبديل كنيد، همه -از مديران اجرايي گرفته تا مهندسان، بازاريابان و فروشندگان- بايد در اين خصوص، از طريق شركت در كارگروه‌هاي حضوري و يا دوره‌هاي آنلاين آموزش ببينند.

طي كردن اين مراحل، تمام اجزا سازمان را درگير چالش‌هاي بزرگي خواهد نمود؛ اما اگر با وجود تمام مشكلات، موفق شويد اين مراحل را به درستي طي كنيد، طراحي به يكي از معيارهاي اصلي در خدمات و محصولات شركت تبديل شده و سودآوري چشمگيري را براي شركت به ارمغان خواهد آورد

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ] [ ۰۹:۳۳:۲۵ ] [ vahid ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By tinablog :.

درباره وبلاگ

طراحي فروشگاه اينترنتي و سايت ساز با بيش از 130 امكان مختلف و منحصر بفرد در ايران سايت ما : pineportal.com
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب

|