مقالات و اخبار
 
نويسندگان
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 31
دیروز : 5
افراد آنلاین : 1
همه : 759
چت باکس

در گذشته‌اي نه‌چندان دور، طراحان وب سايت از تكنولوژي‌هاي استاندارد وب براي ايجاد محتوايي استاتيك استفاده مي‌كردند؛ تنها امكانات گرافيكي كه در آن زمان براي جذب مخاطب وجود داشت تصاوير موجود در متن بودند. به آرامي امكانات جديدي كه به واسطه Javascript فراهم شده بودند توسط برنامه‌نويسان مورد استفاده قرار گرفتند. در اين زمان تقاضاي زيادي براي يك API كه كاملاً قابل برنامه‌نويسي باشد مطرح شد به طوري كه با استفاده از اين API، امكان اين‌كه اسكريپت‌هاي تحت وب بتوانند بدون نياز به يك تصوير، گرافيك قابل قبولي را ايجاد كنند فراهم گردد.

همچنين با گذشت زمان، تكنولوژي‌هايي كه براي زيبا‌تر جلوه دادن مطالب استفاده مي‌شد بهبود چشمگيري يافتند و چيزهايي مثل Canvas در HTML5 و همچنين API رندر 2 بعدي در WebKit توسعه داده شدند و از آن پس، امكان استفاده از اين عناصر در مرورگر‌هايي كه از WebKit استفاده مي‌نمودند فراهم شد.

در آن زمان، اكثر بازي‌هاي كامپيوتري براي ايجاد گرافيك ۳ بعدي خيره‌كننده ،از توان پردازشي GPU استفاده مي‌كردند. بنابراين نياز به استفاده از گرافيك 3 بعدي در مرورگرها بوجود آمد. به همين دليل آزمايش‌هايي به رهبري Mozilla و Opera براي به نمايش گذاشتن گرافيك 3 بعدي براي عناصر Canvas انجام شد. بسيار هيجان‌انگيز بود كه همهٔ مرورگر‌ها مي‌توانستند از آن استفاده كنند. همه مرورگر‌ها براي اين‌كه WebGL ايجاد شود شروع به همكاري نمودند (استانداردي كه امكان استفاده از گرافيك سه بعدي را در وب فراهم مي‌كرد.)

WebGL بر اساس OpenGL ES ساخته شده است كه يك API كراس‌پلتفرم (امكان استفاده بر روي كليهٔ سيستم‌عامل‌ها) مي‌باشد كه با هدف فراهم آوردن امكانات گرافيكي براي Embedded سيستم‌ها توسعه يافته است. شايد پروسهٔ استاندارد شدن اين تكنولوژي يكي از هموارترين پروسه‌هاي استاندارد شدن باشد به اين دليل كه خوشبختانه مرورگر‌ها بر روي سيستم‌هايي اجرا مي‌شدند كه از OpenGL پشتيباني مي‌كردند.

 

ماهان گستر طاها ارائه دهنده كامل ترين بانك شماره موبايل مشاغل ايران

WebGL قدرت پردازنده‌هاي گرافيكي را در اختيار برنامه‌نويسان وب قرار داد و باتوجه به اين‌كه اكثر مرورگر‌هاي موجود از اين تكنولوژي پشتيباني مي‌كنند، اين تكنولوژي امكان ايجاد بازي‌هاي گرافيكي با گرافيكي همچون گرافيك كنسول‌هاي بازي را  براي استفاده در وب فراهم مي‌كند. لايبرريهايي نيز در حال توسعه براي استفاده بهتر از اين تكنولوژي توسعه يافته‌اند كه مي توان در اين ميان به three.js كه هم اكنون در حال رشد و بهبود يافتن است اشاره نمود. از وقتي كه WebGL 2 رونمايي شده است، موتور‌ اكثر مرورگرها از آن پشتيباني مي‌كنند.

بعضي API‌هاي سطح پايين همچون Direct3D توسط مايكروسافت و Metal توسط اپل براي بهبود استفاده از GPU توسعه داده شده‌اند. درست است كه APIهاي توسعه داده شده توسط اين ۲ شركت عملكرد بهتري نسبت به OpenGL دارند ولي احتمالا همان‌طور كه ممكن است حدس زده باشيد، متاسفانه امكان استفاده از آن‌ها به صورت كراس‌پلتفرم و بر روي ساير سيستم‌عامل‌ها وجود ندارد!

به منظور ايجاد خروجي گرافيكي جديد و متنوع، و همچنين بكارگيري توان پردازشي مربوط به تكنولوژي‌هاي GPU، وب‌كيت اقدام به مطرح نمودن يك استاندارد جديد نموده است كه امكانات سطح پايين را براي بهبود عملكرد پردازش گرافيكي را در اختيار برنامه‌نويسان قرار مي‌دهد. همچنين اين API با استانداردهاي جديد وب همچون WebVR و WebAssembly سازگار است.

امتیاز:
 
بازدید:
[ ۱ اسفند ۱۳۹۵ ] [ ۰۹:۳۰:۳۷ ] [ vahid ]
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By tinablog :.

درباره وبلاگ

طراحي فروشگاه اينترنتي و سايت ساز با بيش از 130 امكان مختلف و منحصر بفرد در ايران سايت ما : pineportal.com
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
امکانات وب

|